RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
KONSEP
KONTRUKTIVISME
Tarikh/ Hari : 11 Oktober 2012
Masa : 1
jam
Kelas : 5 Kasih
Bil. Pelajar
: 35 orang
M/ Pelajaran : Sains
Tajuk : 3.
Makanan dan Siratan Makanan
Bidang
pembelajaran : 3.1Memahami rantai makanan
Objektif pembelajaran
: Murid dapat:-
i)
Mengenalpasti
haiwan dan pemakanannya
ii)
Mengelaskan
haiwan kepada herbivor, karnivor dan omnivor.
iii)
Membina
rantai makanan
Pengetahuan
Sedia ada : i) Murid mengetahui jenis haiwan yang mendiami
sesuatu
habitat.
i)
Murid
mengetahui mengenai makanan yang dimakan
oleh sesuatu jenis haiwan.
Konsep :
Haiwan yang hidup di dalam
sesuatu habitat, adalah
bergantungan
di antara satu sama lain untuk mendapatkan
makanan. Satu rantai makanan boleh dibentuk dengan
menggunakan anak panah untuk menunjukkan perkaitan
di antara
haiwan yang berada di dalam sesuatu habitat itu. Anak panah ‘→’ di dalam sesuatu rantai
makanan adalah merujuk kepada dimakan oleh.
Haiwan
yang hanya memakan tumbuhan dikenali sebagai
herbivor.
Haiwan
yang memakan haiwan lain dikenali sebagai karnivor.
Haiwan
yang memakan tumbuhan dan haiwan lain dikenali
sebagai
omnivor.
Bahan
: Lirik
lagu yang ditulis atas kertas mahjong,
gambar habitat,
tag
nama haiwan dan tag nama tumbuhan.
Nilai : Bekerjasama, bersyukur.
Kemahiran :
Memerhati, dan berkomunikasi, mengelas, mensintesis.
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Lirik lagu ”Bangau Oh Bangau”
|
1.Guru menampal lirik lagu ”Bangau Oh bangau”
di papan putih.
2.Guru mengarahkan murid menyanyi secara
beramai-ramai mengikut lirik lagu yang telah ditampal pada papan putih.
|
Murid menyanyikan lagu ’Bangau Oh Bangau’
secara beramai-ramai dengan iringan muzik.
|
Untuk menarik minat
murid terhadap tajuk pelajaran
|
Perkembangan
I
(5 minit)
|
Ikan dimakan oleh bangun.
Rumput dimakan oleh kerbau.
Katak dimakan oleh ular.
|
Guru meminta murid memberikan pendapat mereka
mengenai apakah yang dapat mereka pelajari dari lirik lagu.
|
Murid menjawab soalan yang dikemukan oleh guru.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan seluruh
kelas
|
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN EMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Perkembangan
II
(10 minit)
|
Haiwan yang terdapat
di dalam sebuah ladang kelapa sawit.
-Tupai, ular, tikus,
burung hantu, monyet, semut
Pengelasan haiwan:
Semut – herbivor
Monyet – Omnivor
Tupai – herbivor
Burung hantu –
karnivor
Ular - karnivor
Rantai makanan:-
1.
Kelapa sawit → tupai
→burung hantu→ ular.
2.
Kelapa sawit → tikus
→burung hantu → ular.
3.
Kelapa sawit →
monyet → ular.
4.
Kelapa sawit → semut →
monyet → ular.
|
Guru menampal gambar
habitat sebuah ladang kelapa sawit
1.Guru meminta murid
menyenarai-kan haiwan yang mendiami habitat di dalam sebuah ladang kelapa
sawit.
2.Guru meminta murid
mengelaskan haiwan yang berada di dalam ladang kelapa sawit itu.
3.Guru meminta murid
membina rantai makanan bagi habitat di dalam ladang kelapa sawit.
|
Murid memberi respon
terhadap soalan guru dengan menyenaraikan haiwan dan tumbuhan utama di dalam
kolam.
Murid memberi
mengelaskan setiap haiwan dalam siratan makanan kepada herbivor, karnivor
atau omnivor.
Murid membina rantai
makanan.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan seluruh
kelas
Kemahiran:
Memerhati
Mensintesis
Mengelas
|
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN EMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Perkembangan
III
/
Penstrukturan
semula
(30
minit)
|
Membina rantai makanan
Menyatakan pengelasan haiwan bagi setiap haiwan
dalam rantai makanan yang telah dibina.
|
1.Seramai 11 orang
murid dipilih dan diberikan setiap seorang diberikan tag nama haiwan atau tag
nama tumbuhan.
2. Guru mengarahkan
murid memakai tag nama haiwan/tumbuhan yang diperolehi.
3.Guru meminta murid
mencari makanannya berdasarkan tag nama yang dipakai.
4.Guru mengarahkan
murid membina rantai makanan bagi kumpulannya.
5. Guru meminta setiap
kumpulan untuk menerangkan rantai makanan yang telah dibina dan juga
pengelasan haiwan yang terdapat dalam rantai makanan yang dibina
|
1.Murid memerhati
tag nama haiwan atau tag nama tumbuhan yang diperolehi.
2.Murid memakai tag nama haiwan atau tag nama
tumbuhan yang diperolehi.
3.Murid mencari makanannya apabila menerima
arahan guru.
4. Murid membina rantai berdasarkan tag nama
yang dipakai.
Murid menerangakan rantai makanan yang dibina
dan juga pengelasan haiwan yang terdapat dalam rantai makanan yang telah dibina.
|
Alat bantu
mengajar dan belajar:
Tag nama haiwan /
tumbuhan
Kemahiran
Proses Sains:
Komunikasi melalui
gambar Kemahiran berfikir:
Menghubung-kait
interaksi antara pengeluar dan pengguna
Sikap saintifik
Bekerjasama,
Menghargai masa dan
penglibatan aktif pelajar dalam kumpulan.
|
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN EMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
Penutup
(10 minit)
|
Haiwan dan tumbuhan yang mendiami sesuatu
habitat.
Kelas haiwan yang terdiri daripada herbivor,
karnivor dan omnivor.
Membina rantai makanan.
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta
murid menjawab soalan yang diberikan.
Guru membincangkan jawapan bagi setiap soalan
yang dijawab oleh murid.
|
1.Murid menjawab soalan yang terdapat di dalam lembaran kerja yang
diberikan..
Murid memberikan jawapan terhadap soalan yang disoal oleh guru.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan seluruh
kelas
|
No comments:
Post a Comment